Osmanlı Eğitimde MODERNLEŞME Süreci ve BALIKESİR

Bağnaz ve katı kurallarıyla egemenliklerini sürdüren kilise
yönetimleri, rönesansla birlikte bir kenara atılmış, güç ve varlıkları
ellerinden alınmış ve ardından dini baskılardan sıyrılan bu ülkeler yeni
aydınlanma süreci içerisinde, bilimde, sanatta ve düşünce yapısında hızlı bir
şekilde modernleşmeye doğru yol almışlar, ardından coğrafi keşifler başlamış,
sanayi devrimlerine geçiş hızlanmış dolayısıylede bu modernleşme süreci askeri
teknoloji alanındada etkisini göstermiş ve böylece Osmanlı’lara karşı
üstünlüklerini kanıtlamışlardır.
Avrupalı bu gelişim ve aydınlanma sürecinde iken, Osmanlı
bırakın dinde reformu, dahada katı bir tutum sergiliyerek, sultanların yerini
sağlamlaştırma uğruna kula kulluk etmeyi alışkanlık haline getiren vede bunun
dinleri gereği olduğunu kabul eden tebanın, aydınlanmaması için elinden geleni
yapmaktadır.

Aynı yozlaşma, Padişahın güvenliği için ana unsur olan
Yeniçeri Ocağında, Kapıkulu ve Tımar sistemlerinde de kendisini göstermiş,
bunlar devlet üzerinde birer birer yük olmaya başlamıştır.
Bunlara parelel olarak, tüm saray gelirlerini savaşlardan
elde eden devletin, yenilgiler başlayınca bu gelirlerden yoksun kalması,
saraylardaki huzursuzluğu arttırdığı gibi, ulufeleri kesilen yada azalan
yeniçerileri huzursuzluğa itmiş, medrese öğrencileri arasında başı bozukluklar
çoğalmış, müftülük ve kadılık müesseseleri suistimal ve rüşvet girdabı içine
düşürülmüştür.
O günlere kadar sistemin sonsuze kadar ayakta kalacağına
(Anı Daim) inanmış ve güçlü inançla bağlanmış kesimler, sistemin böyle bir acz
içine düşmesi karşısında hayal kırıklığına uğramışlar ve batıdaki gelişmeye
yakınlık duymaya başlamışlardır.
Bir türlü yenilenmeye yanaşmayan Osmanlı’nın yıkılışının
başlangıcı olan duraklama devri başlamıştır artık, düne kadar ele geçirmeye
çalıştığı Avrupa ülkelerine el açacak duruma gelmiştir koca Osmanlı İmparatorluğu.
İlk yardım isteğide eğitim alanında olmuştur ve Fransa ile
anlaşma yapılmış, eğitilmek üzere öğrenciler gönderilmiştir Fransa’ya.
Fransa’danda gerek askeri ve gerekse teknik konularda uzmanlar çağrılmıştır
İstanbul’a.
Osmanlı öğrencileri Fransa’da eğitimlerine devam ederken,
ilk askeri okul olan Mühendishane-i Bahri Humayun(1773) ile ikinci askeri okul
olan Mühendishane-i Berri Humayun(1796) Fransız uzmanlarınca açılmıştır.
Rüştiye Mektepleri’ne ihtiyaç :
Açılan bu yüksek okullara alınacak öğrencilerin, Sıbyan
Mekteplerinden gelmesi, bu mekteplerde verilen dersler dolayısıyle mümkün
olmadığından, bir ara sınıf okullarının açılması ihtiyacı doğmuş ve ilk Rüştiye
Mektepleri olan Mektep-i Maarif-i Adliye(1838) ve Mektep-i Ulum-u Edebiye(1839)
kurulmuştur.

Açılan bu okulların tek çatı altında idaresi toplanması
Tanzimat Devri’nin ünlü Sadrazamı Saffet Paşa(1814-1883) zamanında hazırlanan
ve Fransız Eğitim sistemini örnek alan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi’yle
gerçekleşmiştir.

Karesi(Balıkesir) Eyaleti bağımsız olunca(1881) ilk
Balıkesir Maarif Meclisi, Müslüman ve Gayrimüslimlerden oluşan 8 kişilik bir
ekiple Balıkesir Müftüsü başkanlığında kurulmuştur.
Kurulan bu meclisin başına ilk atanan Maarif Müdürü Hayri
Efendi(1881), Hayri Efendi’ nin ardından Gelenbeyi zade Hikmet Efendi, onun
ardından da Hasan Tahsin Bey Maarif Müdürü olarak atanmışlardır.
Maarif meclislerinin kurulmasından sonra ilk yenileşme
olayı, Sıbyan Mektepleri’nin yeni anlayışa göre değiştirilmesi olacaktır ve
İptidai adı altında yeni ilk okullar kurulmaya başlanmış ve mevcut Sıbyan
Mektepleride İptidai okula dönüşme sürecine girmiştir. Bu değişim süreci
II.Meşrutiyetle birlikte dahada hızlanmış, verilen dersler ise tamamen Avrupai
tarz da düzenlenmiştir.

Mehmet Efendi geri geldiğinde, tüm ilçe ve nahiyedeki
öğretmenler merkeze çağrılır ve yeni öğretimin nasıl yapılacağı kendilerine
öğretilir. Böylece Sıbyan Mekteplerinin İptidai Okullarına dönüştürülmesi ve
yeni İptidai Okullarının açılması başlamış olur.
Balıkesir öğretim bakımından yenileşmeye ilk adım atan
vilayetlerin başında gelmektedir. Öyleki ne zaman İstanbulda yeni bir okul
açılsa hemen arkasından Balıkesir’de de aynı okul açılmıştır.
Balıkesir’de modern anlamda açılan ilk Müslüman okul 1864
yılında açılan Rüştiye’dir. Maarif-i Umumiye Nizamnamesine göre her 500 ve daha
fazla nüfusu olan yerlerde bir rüştiye açılması ilkesi gereği, 1869 yılında
ikinci Müslüman Rüştiyesi Edremit’de, 1873-1876 yıllarında erkek ve kız olmak
üzere iki ayrı Rum Rüştiyesi merkezde açılmıştır.
İlk İptidai Okulu ise merkezde 1879 yılında dönüştürülen 3
sınıflı Hasan Çelebi Mektebi, 1880 yılında yine dönüştürülen Hacı Mehmet ağa
Mektebi’dir.
1886 Salnamesine göre Balıkesir merkezde toplam 298
öğrencisiyle 5 İptidai Okulu ve 11 öğrencisiyle bir Rüştiye faaliyet
göstermektedir.
1898 yılında ise Balıkesir merkez ve köylerinde 24 ü yeni
usül de yani İptidai’ye dönüştürülmüş, 405 i ise eski usülde öğretim gören 429
ilk okul, yeni kurulan ve 91 öğrencisi bulunan bir İptidai okulu, 60 kız
öğrencisi bulunan 1 Kız Rum Rüştiyesi ve 100 erkek öğrencisi bulunan 1 Erkek
Rum Rüştiyesi Bulunmaktadır.
Bu okulların yanında Balıkesir merkezde ilk İdadi
Okulu(Rüştiye üstü okul) 1884 yılında 3 yıllık olarak açılmıştır.
1894 Yılında 7 yıllık olarak kurulan (Rüştiye ile birlikte)
Balıkesir İdadisi (Bu günkü Balıkesir Lisesi) nin temeli Maarif Müdürü Girildi
Tahsin Bey zamanında 1886 yılında atılmış ve yeri ise Kışla Talimhanesi’nden
alınmıştır.
Bunlardan sonra kurulan İdadiler Rüştiye içinde 5 yıllık
olarak gerçekleştirilmiş, bu okullara alınacak İptidai Okulları ise 5 yıl
olarak tasarlanmıştır.

Balıkesir’in ilk
Sultani Okul ile tanışması, Selanik Sultanisi’nin Balıkesir’e taşınmasıyla
gerçekleşir ve Balıkesir İdadisi, Balıkesir Sultanisi olarak adlandırılır ve bu
sultani 1917 yılında faaliyete geçer, 1922 yılında kapatılır, Cumhuriyetten
sonra ise 1931 yılında tekrar açılır.
Balıkesir İdadisinde okuyan öğrenciler yıllara göre şöyledir
:
1899 yılında 8 i gayrimüslim 97 öğrenci,
1901 yılında 2 si gayrimüslim 93 öğrenci,
1902 yılında 126 öğrenci,
1903-1913 yılları arasında 1484 öğrenci,
1914 yılında 270 öğrenci,
1915 yılında ise 290 öğrenci öğrenim görmüştür.
1898 Yılında Balıkesir İdadi’si ders programı ve Hocaları :
Fransız’ca Şükrü
Efendi (Müdür)
Fen Bilgisi Şükrü
Efendi (Müdür)
Usul-ü Defteri Şükrü
efendi (Müdür)
Arapça Hacı
Haydar
Farsça Hacı
Haydar
Aritmetik-Geometri Hacı
Haydar
Coğrafya ve Tarih Mustafa
Niyazi
Osmanlıca ve Kitabet Muharrem
Hasbi efendi
Akaid-i Diniye Osman
Nuri
Hüsn-ü Hat ve Türkçe İbrahim
Zihni efendi
Resim Dersleri Agop
Efendi
Mubaşir(Sn.disiplincisi)Hafız Şükrü Efendi
Hademeler Mehmet ve Hafız Abdullah Efendiler.
1886-1889 YILLARINDA :
Balıkesir Genel Nüfus : 323.771
Medreseler : 49 Adet
Rüştiyeler : 14 Adet
Tekkeler : 11 Adet
İlk Okul(Köyler dahil) : 841 Adet
Kilise-Manastır : 244 Adet
Cami : 701 Adet
Balıkesir Genel Nüfus : 323.771
Medreseler : 49 Adet
Rüştiyeler : 14 Adet
Tekkeler : 11 Adet
İlk Okul(Köyler dahil) : 841 Adet
Kilise-Manastır : 244 Adet
Cami : 701 Adet
Balıkesir’de
1923 Yılında Tesbit Edilen Tarikat ve Tekkeler
Tarikat ve
Tekkeler
Tarikat
Şeyhleri
Kur.Tar Yeri
Kadiri Tekkesi
Kadiri Tekkesi
Kadiri Tekkesi
Uşşaki Tekkesi
Uşşaki Tekesi
Nakşibendî
Nakşibendî
Rufai
Kadiri-Nakşi
|
Ali Bey
“
“
Şeyh Zuhuri Efendi
Bıçakçı Ahmet Efendi
Hocazade İsmail Efendi
Kırımlı Ayanzade Halil Ef.
Şeyh Halil Efendi
Şeyh Zeynel Abidin Ef.
|
1785
1892
1909
1909
1871
|
Hisariçi Mah.
Debbağlar
Mah.
İzmirler Mahallesi
Es.Kuyumcular M.
İzmirler Mh
|
Tweetle
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder